Hlavná stránka arrow Potravinárska abeceda arrow H arrow Hot Dog   SK CZ
Potravinárska abeceda

Hot Dog Tlačiť
Sample ImageNajpopulárnejší americký finger food je hot dog. Viete ako vznikol názov Hot dog? Pôvodne pochádzal hot dog z Nemecka, kde sa menoval "frankfurter" podľa mesta Frankfurt v Nemecku. Prvé "frankfurtery" sa začali predávať v USA
v šesťdesiatych rokoch 18. storočia. Američania im hovorili dachshund sausages (jazvečie párky). Jazvečík je pes s dlhým telom a krátkymi nohami pôvodom z Nemecka.
"Dachshund sausages" boli najskôr populárne v New Yorku, špeciálne na baseballu. Na zápasoch, kde sa predávali, muži chodili radami divákov a vyvolávali: " Kúpte si horké jazvečie párky". 
Jedného dňa roku 1906 kreslič vtipov Tad Dorgan šiel na baseball. Keď videl muža s horkými párkami, dostal nápad na kresbu. Nasledujúci deň sa v novinách objavil jeho obrázok s rohlíkom a jazvečím mäsom uprostred. Dorgan nevedel, ako sa správne píše dachshund, preto pod kresbu napísal : "Kúpte si hot dogy!"
Kresba i nápis pod ňou boli senzáciou. Keď išiel ďalší deň na baseball, predavači chodili radami divákov a vyvolávali: "Kúpte si hot dogy!" 
Sample ImageAmerický hot dog je preložený ako americký párok, avšak doslovný preklad(horký pes), je omnoho viac na mieste, pretože v Amerike sa hot dogy nepredávajú v pároch takže sa im nedá hovoriť horké párky.
Pre väčšiu kontrolu porcií sú hot dogy väčšinou predávané na kusy alebo na váhu., čo ale nie je tak časté.
Naši ľudia si dlho nemihli zvyknúť a veľmi často sa stretli s divným pohlľadom, keď si u amerického mäsiara objednali napríklad štyri páry hot dogov. Pokiaľ viem, tak výroba našich párkov v pároch má svoj praktický význam.
Myslím si, že naše párky sú v pároch preto, aby sa mohli vešať k údeninám na tyč z tvrdého dreva. Tak ich mám totiž ešte v pamäti... čerstvé vytiahnuté z udiarne, prinesené do obchodu, visiace v pároch na tyči, na ktorej sa údili.
Šírili vôňu po celom údenárstve a po okolí.
Bohužiaľ americký hot dog sa zďaleka nepribližuje naším párkam, a preto párky pre nás zostanú párkami a hot dog zostane hot dogom.
Podľa Bruce Kreiga, profesora na Rooseveltovej univerzite v Chicagu, ktorý napísal knihu o amerických hot dogoh, má niekoľko teórií o vzniku tohoto názvu.
Hot dog, pôvodne nazývaný WIENER FRANKFURER, dachshund, red hot a podobne, bol s najväčšou pravdepodobnosťou privezený do Ameriky skupinou nemeckých imigrantov z Frankfurtu okolo roku 1860.
Frankfurt, kde záznamy o tenkej údenine naplnenej do čerstvého črievka sú už z roku 1487, si samozrejme robí nárok na prvenstvo vo výrobe tejto špeciality.
Podľa jednej verzie dlhý, slabo zahnutý tvar údeniny vraj pripomínal jednému frankfurtskému mäsiarovi podobu jeho jazvečíka. Avšak nie len jazvečia podoba, ale i zvuk chrupnutia jazvečieho chrupu bol podobný príjemnému chrupnutiu pri zakúsnutí do údeniny, a tak vraj vznikol dlho používaný názov pre túto údeninu „ Dachshund“.
Podľa jednej povesti si dachshund zachoval svoje meno až do roku 1901. Jedného studeného dňa toho roku Harry Mozley, ktorý mal licenciu na predaj občerstvenia na ihrisku póla v New Yorku, si všimol, že studené sendviče nejdú dostatočne na odbyt. Napadlo ho, že v tom studenom počasí by fanúšikovia určite ocenili niečo horúce. Nakúpil preto niekoľko údenín, vtedy ešte zvaných dachshund a niekoľko podlhovastých žemlí.
Údeniny ohrial a aby udržali svoju teplotu, tak ich vložil do žemlí a poslal svojho predavača ponúkať túto novinku s vyvolávaním: "Get your dachshund sausage while they are red hot. They are red hot right now!", alebo: "Kúpte si moje údeniny dokiaľ sú horúce".
Známi karikaturista Ted Dorgan, ktorý túto novinku ochutnal, na druhý deň uverejnil v novinách karikatúru tohoto horúceho jazvečíka v žemli. Nebol si ale istý ako sa dachshund správne píše, a preto nazval túto karikatúru "Hot dog" alebo horúci pes.
Toto prvenstvo podávania horúcich údenín v žemli nebolo historicky nikdy dokázané. Podľa jednej verzie to napríklad bolo už v roku 1893 na svetovej výstave v Chicagu, a podľa ďalšej verzie až  roku 1904 na obchodnej výstave v St. Luis v Louisiane.
Horúce údeniny na výstavách išli veľmi dobre na odbyt, ale mnoho zákazníkov sa sťažovalo na to, že hot dogy sú tak horúce, že ich nemôžu ani udržať v ruke. Pán Feuchtwanger, ktorý mal licenciu na predaj bavorských údenín, nechcel stratiť svojich zákazníkov, a preto im začal požičiavať biele rukavice, aby ich horúca údenina toľko nepálila. Toto sa však ukázalo byť iba čiastočné riešenie problému. Feuctwanger síce nestrácal už toľko zákazníkov, ale strácal viacej rukavíc, pretože si ich mnohí zákazníci ponechali ako suvenír.
Avšak každý problém má svoje riešenie. Feuchtwanger požiadal svojho švagra, ktorý bol pekárom, aby mu napiekol podlhovasté žemle, v ktorých by horúce údeniny nie len udržali svoju teplotu, ale by naviac nepálili ruky jeho zákazníkov. Táto novinka sa veľmi rýchlo uchytila a prvý "hot dog bun" alebo špeciálna žemľa pre hot dogy sa zrodila.
Táto skutočnosť bola tiež medzníkom pri vzniku amerického convenient food. Conveniencia je prekladaná ako výhoda, pohodlie a vymoženosť a convenient je prekladané ako vhodný a to je to, čo convenient food vlastne je.
Od doby zavedenia hot dogov do amerického pohostinstvá uplynulo hodne doby a predalo sa ich  bilióny a z predaja hot dogov sa stala úplná veda, ale pre našu potrebu nám postačí vedieť, že párok nemusí byť podávaný v páre ale že podstatné je, aby bol horúci.
 

Top of Page
Vyrobil CBsoft, s.r.o
© 2014 Maximo-sk mrazené polotovary pre Fast Food
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.